maanantai 10. kesäkuuta 2013

Aurinko hellii meitä

Mutta ei niinkään puutarhan kasveja, ellei niitä kastele. Jätin tämän illan kastelut väliin, kun taas näyttää nousevan tummia pilviä. Mutta niin nousi lauantainakin, muttei sadetta...

Mooseksenpalavapensas on siitä mielenkiintoinen kasvi, että se kukkii kaksivärisenä. Olen kumminkin ostanut vain yhden taimen. Ajattelin, että se nimensä mukaisesti kasvaa pensaaksi.

Kirkas auringonvalo ei anna oikeutta kukalle
Angervokin kukkii, ts. yksi niistä kolmesta. Tämä on kaikista vehmain, samaan aikaan ostetut punakukkaiset ovat vielä melko pieniä. Tämän lajikkeen nimeä en löytänyt.


Kävin ostamassa puutarhamyymälästä laventelin ja samalla kysyin neuvoja pihan kirvaongelmaan. Minun lumipalloheisi on kärsinyt kirvoista pari vuotta; olen jo kertaalleen leikannut juuria myöten matalaksi, suihkutellut mäntysuopaliuoksella,  ja nyt taas versoissa on kirvoja. Asiantunteva myyjä/puutarhuri Lindell Flower -liikkeessa kehotti siirtämään pensaan varjoisaan paikkaan ja lannoittamaan hyvin. Täytyypäs vielä kokeilla tuota kikkaa. Olin kovin tyytyväinen tämän puutarhamyymälän palveluun ja asiantuntemukseen muissakin kuin kirva-asoissa. Näin ei valitettavasti  aina ole  kauppaketjujen "kesämyymälöissä".  Suurin osa Lindell´n myymälän kukista ja pensaista tulevat omalta kauppapuutarhalta Kokkolan lähistöltä.

Laventeli - Lavandula Felice

4 kommenttia:

arleena kirjoitti...

Ihana laventeli, nyt saat tuoksupusseja laventelin kukista.

Riitta Sinikka kirjoitti...

♥ oo, minä niin tykkään laventelista!

Unknown kirjoitti...

Luin juuri tässä yksi päivä tuosta lumipalloheidestä, että se tykkää olla kyllä valoisassa mutta ei paahteisessa paikassa, jolloin siihen saattaa tulla esim.juuri kirvoja.
Laventelit on aivan ihania, itsekin ripottelen niitä vähän joka paikkaan, ja ohi kulkiessa vähän hypistelen, niin ihana tuoksu tulee.
Harmi, että se talvehtii vähän huonosi suomessa.Mutta olen kyllä nähnyt sen talvehtivan hyvinkin Loviisassa, eräässä pihassa.

annekatariina kirjoitti...

Olen monena vuonna kasvattanut laventelia.
Tuija: puutarhaliikkeessä neuvottiin istuttamaan laventeli kivikkoon ei kuohkeaan kukkapenkkiin. Katsotaan talvehtiiko.
Lumipalloheisi siirtyy tänään etupihalle, varjoisalle puolelle. Yritän ainakin vielä.

Sivun näyttöjä yhteensä

Hae tästä blogista