tiistai 14. kesäkuuta 2011

Rautakaupassa

Rautakaupan sortimentti on muuttunut muutamassa kymmenessä vuodessa. Nyt niin sanotut rautakaupat ovat kone-, rakennus-, sisustus-, puutarha-, maatalouskauppoja. Palvelussa on siirrytty lähes kokonaan itsepalveluun – tulee joskus mieleen vanhat Speden sketsit.

Lähden ”monitoimikauppaan” ostamaan trimmeriä puutarhaan. Seison hyllyn edessä – onpas niitä monenlaisia. Menen palvelutiskille ja pyydän saada myyjältä opastusta trimmerin hankintaan. Hän, keski-ikäinen mieshenkilö tulee ja pyörittelee trimmereitä, tunnustaa ettei oikein tiedä näistä mitään, avaa yhden paketin ja kertoo: tässä on akku ja tässä on käyttöohje. Niinpä... Kysyn eri hintaluokissa olevien laitteiden teknisiä eroja hintaan nähden. Myyjä sanoo, ettei oikein tiedä näistä (tämä liike ei ole mikään megamarket, joten luulisi myyjien tuntevan tuotteensa). Lähtee hakemaan Sami-nimistä myyjää, jolla pitäisi olla tietoa. Sami on puhelimessa, keski-ikäinen myyjä edelleen pyörittelee paketteja ja sanoo lähtevänsä uudestaan hakemaan Samia, josko tuo olisi lopettanut puhelun.  Odottelen hetken; ei tule Samia eikä tule alkuperäistä myyjää. Siis eikö minulle haluttu myydä trimmeriä? Lähden seuraavaan liikkeeseen. Menen palvelutiskille, jossa asiakkaita odottelee kolme ”neuvojaa”. Sanon, että haluaisitteko te myydä minulle trimmerin, kun naapuriliikkeestä en pystynyt sitä ostamaan. Reipas nuorimies lähtee esittelemään minulle laitteita ja ei aikaakaan kun minulla on trimmerilaatikko kädessä ja kassalle. Tämä oli kymmenen euroa halvempi kuin ensimmäisessä epätoivoisessa kaupassa. Ja kiitos ystävälliselle myyjälle.

Tarvitsen työpaikan sisäänkäynnin eteen kesäkukkia. Koska yrityksellämme on asiakasnumero tuohon ensiksi mainittuun ”monitoimikauppaan”, lähden sinne. Kolme reipasta työntekijää nojailee tiskillä. Esitän asiani ja pyydän neuvoja kukkien valintaan. Yksi noista sanoo kaverilleen, että mene sinä. Tämä henkilö aloittaa kukkaesittelyn, mutta huikkaa sitten sille toiselle kaverille, että tule sinä, kun voit tietää paremmin näistä. No loppujen lopuksi valitsen ihan itse kukkani .....

Tätä tarinaa voisi jatkaa betonin ostolla........

Arvostan suuresti myyjien palvelualttiutta ja asiantuntemusta etenkin silloin, kun olen epävarma valinnoissani eikä ammattitaitoni riitä oikeiden tuotteiden valintaan. Onneksi vielä löytyy ystävällistä ja ammattitaitoista palvelua, joskin nuo ikävät tapaukset nousevat pintaan.

1 kommentti:

arleena kirjoitti...

Tuleepa mieleen, että myyjät näyttävät olevan väärässä kaupassa tai kokonaan väärässä ammatissa. Syy lienee niiden, joka henkilökunnan valitsee. Eli johdon.
Rautakaupassa olen minäkin kokenut niitä hauskimpia juttuja.
Vaan jos menen Stockmanin naistenvaateosastolle, saan todella hyvää palvelua. Joskus tulee mieleen, että olen aivan ainutlaatuisen mukava asiakas.
Olen kuitenkin vain tavallinen Maija Meikäläinen, vähän tukka repsottaa eikä huulipunaakaan aina ole, mutta se ei palvelua madalla.

Sivun näyttöjä yhteensä

Hae tästä blogista