sunnuntai 15. toukokuuta 2011

Korvasieniä

Tänään aamulenkillä sain vihjeen korvasienten kasvupaikasta ja löytyihän näitä kevään herkkuja. Tosin vielä kasvu on alkuvaiheessa, mutta saalis oli kumminkin yhden keiton verran. Korvasienihän on myrkyllinen. Puhdistin sienet harjaamalla ja laitoin ne talouspaperin päälle kuivumaan. Olen aikaisemminkin kuivattanut sienet normaalissa huoneenlämmössä. Kuivatut sienet säilön purkkiin ja vielä ennen käyttöä liotan sieniä ja keitän kahdessa vedessä muutaman minuutin. Korvasieni keitto tai kastike on vain niin hyvää ja nämä yksilöt pääsevät joulun aikana ruokapöytään.





Puutarhatöitäkin olen tehnyt viikon aikana. Yrttipenkit ja piharuukut odottavat taimiaan. En vielä uskalla istuttaa taimia ulos – on sen verran kylmät yöt näillä leveysasteilla. Monivuotiset  - lipstikka, ruohosipuli, rakuuna ja meirami ovat jo kasvaneet melkoisesti, ja niitä olen jo nyt voinut käyttää ruokiin. Huomasin, että viime kesän salaatti on talvehtinut ja jatkaa kasvuaan myös tänä kesänä (muistaakseni on suolaheinäsalaattia).


Tulppaanit jatkavat kukintaansa


2 kommenttia:

arleena kirjoitti...

Korvasieniä olen nähnyt joskus lapsena.
Minä olisin jo räväyttänyt keiton, en olisi jaksanut odottaa jouluun saakka

annekatariina kirjoitti...

Minulla on vielä viimevuotista satoa jäljellä ensi viikonlopun kastiketta varten. Yritän tehdä kaikkien ohjeiden mukaan, että saan varmasti myrkyt pois.

Sivun näyttöjä yhteensä

Hae tästä blogista